News

"Wonen moet zo aantrekkelijk worden dat we meubels opnieuw als erfstukken willen"

Interview met Katrin de Louw, interieurarchitecte en oprichter van COLOR NETWORK

Ze beschrijft zichzelf als onrustig, perfectionistisch en een creatieve strateeg. Tijdens ons interview met Katrin de Louw maakten we echter vooral kennis met een vrolijke interieurontwerpster die al sinds dag één gepassioneerd is door haar werk en ook nog eens een glazen bol heeft om in de trendtoekomst van de interieursector te kijken…

 

  • Mevrouw de Louw, hoe wordt iemand een trendexpert?

Al vanaf het begin van mijn carrière had ik een neus voor wat mooi is en wat toekomst heeft. Ik stelde toen producten en materialen voor aan mijn klanten, die vaak pas een paar jaar later met veel succes op de markt kwamen. Ik had nog maar weinig ervaring en werd vaak uitgelachen om mijn innovatieve of creatieve ideeën.

Maar toch ging ik meer en meer de weg op van professionele trendscouting. Uitspraken van mijn klanten zoals “Ik zie nu iets op de markt dat u ons 5 jaar geleden al voorstelde” kwamen meer en meer voor.

Vandaag de dag blik ik terug op 23 jaar ervaring in de industrie, weet ik perfect hoe ik verschillende markten moet scannen op trends en werk ik samen met bureaus en futurologen. Maar één ding is altijd hetzelfde gebleven: het vertrouwen in mijn buikgevoel en mijn radars om de behoeften van mensen te achterhalen, zowel die van de maatschappij als van degenen met wie ik samenwerk.

 

  • Wat zijn de meest interessante trends die u momenteel op de markt waarneemt?

Het begrip “trends” op zich is al supercomplex: er zijn zowel kortetermijntrends in de mode als langetermijnveranderingen in de maatschappij die onze vraag op de markt bepalen. Technologische vooruitgang creëert nieuwe kansen en marktleiders geven onze smaak vorm. Daarom vind laat ik me liever inspireren door jonge, opkomende ontwerpers van over de hele wereld. Ik kijk naar wat hen drijft en hoe ze die dingen vertalen.

Wat ik nu in de markt waarneem: trends worden steeds onbelangrijker. Fabrikanten zullen dit niet graag horen, omdat velen zich nog steeds focussen op het snel verkopen van hun producten en in steeds nieuwe versies. Ik ben grote voorstander van een bewustere consumptie, en van hoogwaardige, milieuvriendelijke producten.

We moeten een investering in meubilair en inrichting zien als een waardering voor het ambacht.

Goed wonen moet zó aantrekkelijk worden dat we meubels opnieuw als erfstukken willen. Er is nog een lange weg te gaan, maar de beweging is er – niet in het minst door de COVID-19-crisis, die veel eindverbruikers confronteerde met hun consumptiegedrag.

 

  • U bent niet alleen een ervaren interieurarchitecte, maar ook oprichter van het trendadviesbureau TRENDFILTER. Hoe ziet een typische dag eruit?

We werken met ons team in drie verschillende bedrijfssectoren:

TRENDFILTER adviseert bedrijven op vlak van ontwerp, productontwikkeling, marketing en strategische marktpositionering. Dit jaar hebben we zelfs twee awards in ontvangst mogen nemen: de Red Dot Award en de German Design Award.

Onze tweede hoofdpijler is Servicepoint A30: een evenementenforum waar we workshops en kleine eventformats aanbieden over alle belangrijke interieurtrends.

Tot slot hebben we in 2020 het COLOR NETWORK gelanceerd: een online platform waarop gerenommeerde fabrikanten zich inzetten voor een groter milieubewustzijn in de vorm van producttransparantie en tegelijkertijd jaarlijks hun krachten bundelen om een duurzaam kleurenconcept te creëren.

 

  • Ook Mobitec maakt deel uit van het COLOR NETWORK en we kijken erg naar uit naar de samenwerking. Hoe is dit projectidee ontstaan?

Midlifecrisis (lacht). Nee, ik maak maar een grapje.

Wie op lange termijn succesvol is, denkt ook na over hoe hij of zij kan werken aan een betere toekomst. Met het huidige overvloedige aanbod aan meubels en materialen weet bijna niemand meer waar wat vandaan komt. Ik wilde onze krachten en knowhow bundelen, zowel van de industrie als van de ambachtslieden en architecten, om zo transparantie te creëren voor de klant: waar komen de grondstoffen vandaan, waar en hoe worden ze verwerkt, hoe worden de meubels verpakt en vervoerd, en welke levensduur en recyclagemogelijkheden kunnen we verwachten.

De fabrikanten die lid zijn van het COLOR NETWORK geven transparantie via het “Sustainability Statement” en worden zo gewezen op hun zwakke punten en aangemoedigd om hun duurzaamheidsprestaties verder te verbeteren en… het werkt! Precies dit netwerk zet ieder jaar zijn schouders onder een nieuw Sustained Color, en zo inspireren ze elkaar.

 

  • Vertel ons meer over de Sustained Colors en welke voordelen ze bieden!

Neem bijvoorbeeld de Sustained Color Nr.1 “be rooted” : dit duurzame kleurenconcept in diep, aards bruin is een echt combinatiewonder. Het dwingt zichzelf niet op de voorgrond, maar heeft eerder een ondersteunend effect en beïnvloedt toch onze mood. Door de alsmaar kleinere woonsituaties in de stad zijn éénkleurige inrichtingsconcepten zeer efficiënt en populair. Ze geven ruimtes rust en een gevoel van meer plaats.

In tegenstelling tot de “Pantone-kleur van het jaar” creëerden we liever de “duurzaamste kleur van het decennium”. Iedere fabrikant – of het nu gaat om producenten van keukens, vloeren, gestoffeerde meubelen of behangpapier – kan zijn eigen producten ontwerpen met deze kleur als referentie. Op deze manier kunnen de samenwerkingspartners hun klanten een topservice aanbieden door hen uitgebreide kleurenconcepten en -aanbevelingen voor te leggen. En ook tussen de samenwerkingspartners zelf kunnen er leuke projecten ontstaan.

Daarom heeft Mobitec onder andere zijn iconische stoel Moods#95 met stoffen bekleding in Mango Chocolat gecreëerd als referentie voor de “be rooted”-Color – de perfecte combinatie van duurzame materialen met modern design.

 

  • Wat was voor u doorslaggevend voor onze samenwerking?

Ik vind Mobitec een geweldige meubelfabrikant met fantastisch mooie, hoogwaardige producten, een leuke stijl en goede innovatiegraad.

Maar veel belangrijker voor mij was jullie fijne team. Je voelt dat het COLOR NETWORK er leeft en dat jullie zich volledig engageren. Ik zeg altijd: we werken voor mensen, niet voor bedrijven. Daarom is de samenwerking met Mobitec een geweldig partnerschip voor het COLOR NETWORK!